BLOG: een mismatch

  • mei 5, 2022

Ik was laatst thuis bij Iris. Die naam verzon ze zelf voor deze blog. Nog voor ik het haar kon vragen. Zodat jullie haar niet achterhalen. Topper.

Iris heeft al een tijdje behandeling gehad en wil daarmee nu niet verder. Ik zou het haar wel gunnen. Want het leven is niet altijd gemakkelijk voor Iris. De reden: “Behandeling past niet bij mij.”, zegt Iris. Dat geloofde ik niet. Dus we praatten er een tijdje over.

Wat er gebeurde in het kort

We raken in gesprek over haar behandeling tot nu toe. De behandelaar blijkt een drukkere vrouw te zijn in doen en laten. Iris vertelt dat de behandelaar heel veel dingen zei. En dat zij moest luisteren. Samen maakten ze een signaleringsplan. Van Iris begrijp ik in de vorm van een stoplicht. De beleving van Iris klinkt chaotisch. Ze raakt al gefrustreerd als ze over dit stoplicht praat. Want thuis zou ze die moeten toepassen, maar dat lukt haar niet. Iris vertelt dat ze vier weken bezig zijn geweest met dat stoplicht (wekelijks één sessie van een uur).

Daarna praatten over wat Iris wel wil. Ze zegt: “Ik wil zelf ontdekken wat ik moet doen als ik me niet goed voel. Ik wil opties krijgen. En die wil ik uitproberen. Zo’n stoplicht vind ik helemaal niets”. Iris geeft aan dat zij een rustige hulpverlener prettiger had gevonden. Ook noemt ze dat ze soms over antwoorden moet nadenken. En dat je dan niet moet blijven praten.

Waar het mismatcht

  • De behandelaar heeft een goede methode, maar de uitvoering past niet bij Iris
  • Iris begrijpt de behandelaar niet
  • De behandelaar begrijpt Iris niet
  • Iris en de behandelaar praatten niet over hun samenwerkingsrelatie.
  • De karaktereigenschappen van Iris en de behandelaar sluiten niet bij elkaar aan.

Wat we leren

Dit zorgtraject is gestrand door een mismatch. En erger nog. Iris schreef door deze ervaring alle behandeling af. Want dit zou niet bij haar passen. Dit doen veel meer mensen. Zo zonde! Ze hebben namelijk nog niet de vruchten van de behandeling geplukt. Met mogelijk alle gevolgen van dien. Hun problemen worden erger.

Heb daarom expliciet aandacht voor de relatie met jouw cliënt. Het is belangrijk om in een behandeling te reflecteren op de samenwerking. Stel aan het einde van een sessie eens de vraag: “Wat vond je vandaag prettig in onze samenwerking?” en: “Wat moeten we de volgende keer anders doen?”. Stel ook gerust eens de vraag: “Klikt het tussen ons?”

Samen de zorg leuker maken?

De jeugdhulp verbeteren doen we samen. Ontdek hoe jij beter wordt in het werken met KLIK door met één van onze experts in gesprek te gaan.

Neem contact met ons op